Ważne telefony i infolinie dla osób w kryzysie w czasie epidemii

DO ZAPAMIĘTANIA I PRZEKAZANIA DALEJ !!!

W sytuacji bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia nie czekaj i dzwoń na numer 112, ale nie blokuj tej linii, jeśli szukasz konsultacji z psychologiem lub psychiatrą.

Jeśli doświadczasz kryzysu psychicznego lub zauważasz go u bliskiej osoby, możesz przez całą dobę zadzwonić na bezpłatny telefon do Centrum Wsparcia prowadzonego przez Fundację ITAKA. Pod numerem 800 70 2222 przez całą dobę dyżurują specjaliści: psychologowie, psychoterapeuci, psychiatrzy.

Dzieci i młodzież Fundacja ITAKA zaprasza do korzystania do kontaktu pod numerem 800 080 222 czynnego przez całą dobę. Mogą z niego skorzystać także rodzice, opiekunowie lub pedagodzy, którzy chcieliby dowiedzieć się, jak pomóc dziecku.

Przez całą dobę działa telefon zaufania dla dzieci i młodzieży Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę: 116 111.

Wojska Obrony Terytorialnej na polecenie ministra obrony narodowej uruchomiły pod numerem telefonu 800 100 102 specjalną, całodobową i bezpłatną infolinię ze wsparciem psychologicznym dla osób znajdujących się w kryzysie związanym z kwarantanną lub leczeniem SARS-CoV-2. Specjalistyczna pomoc udzielana jest przez psychologów wojskowych WOT.

Wykaz Centrów Zdrowia Psychicznego wraz z danymi kontaktowymi znajdziesz na stronie: www.czp.org.pl, mapa wraz z danymi teleadresowymi znajduje się pod adresem:https://czp.org.pl/index.php/o-czp/. W Punktach Zgłoszeniowo-Koordynacyjnych dyżurują psychologowie, psychoterapeuci, pielęgniarki i lekarze psychiatrzy. Zaproponują pomoc dostosowaną do problemu, z jakim się telefonuje.

Mokotowskie Centrum Zdrowia Psychicznego uruchomiło telefon 222 990 431, pod którym dyżurują psycholodzy od poniedziałku do piątku w godz. 8-20. Linia dedykowana jest osobom zmagającym się z problemami natury psychicznej i trudnościami psychologicznymi związanymi z aktualną sytuacją epidemiologiczną i jej następstwami. Dodatkowo wydelegowany do tego pracownik infolinii jest w stanie udzielić informacji odnośnie różnych aspektów formalnych związanych ze stanem epidemii w zakresie wsparcia socjalnego, zmieniających się przepisów prawa. Może pokierować też do odpowiednich instytucji, wskazać przydatne adresy i telefony.

Wykaz środowiskowych centrów zdrowia psychicznego z danymi teleadresowymi znajdziesz pod adresem: https://sczp.med.pl/placowki

Poradnie zdrowia psychicznego, nawet jeśli ograniczają możliwość wizyty, mogą świadczyć pomoc zdalnie – zadzwoń do nich. Pamiętaj, że szpitale psychiatryczne także nie zawiesiły swojej działalności. W trudnej zdrowotnie sytuacji – głęboka depresja, myśli samobójcze, atak psychozy, można zgłosić się na izbę przyjęć do najbliższego szpitala.

Antydepresyjny telefon zaufania tel. 22 484 88 01 czynny w poniedziałki i czwartki od godz. 17 do 20

Telefon dla Osób Dorosłych w Kryzysie Emocjonalnym 116 123 czynny codziennie od godz. 14.00-22.00 (połączenie bezpłatne)

Telefon zaufania dla ludzi uzależnionych od narkotyków 800 199 990 czynny codziennie w godz. 16-21

Dla osób doświadczających uzależnień behawioralnych 801 889 880 czynny codziennie w godz. 17-22

Z ekspertami przez doświadczenie, czyli osobami, które przeszły przez kryzys psychiczny, opanowały go i teraz służą wsparciem osobom, które w nim trwają i ich bliskim możesz porozmawiać korzystając z telefonów:
Basia, wtorek i czwartek, w godz. 11-13,
tel. 601 167 575,
Marysia, wtorek i czwartek, w godz. 18-20,
tel. 501 337 995
Ola, poniedziałek i środa, w godz. 18-20,
tel. 507 280 419
Krysia, środa i piątek, w godz. 15-17,
tel. 695 537 997
Martyna, sobota, w godz. 9-10,
tel. 697 255 166

Rzecznicy praw pacjenta

W tych trudnych dniach Biuro Rzecznika Praw Pacjenta odbiera pięciokrotnie więcej telefonów – 1000 a nie 200, jak zwykle. Do odpowiadania na pytania osób z doświadczeniem kryzysu psychicznego zostało oddelegowanych dodatkowo dziesięciu Rzeczników Praw Pacjenta Psychiatrycznego. Zwykle pracują w szpitalach chodząc od oddziału do oddziału, żeby rozmawiać z pacjentami, słuchać ich skarg i próśb.
Na stronie Rzecznika Praw pacjenta czytamy: „W trosce o bezpieczeństwo pacjentów, personelu szpitala oraz samych rzeczników, od 16 marca br. pacjenci przebywający w tych szpitalach oraz osoby, które chciałyby uzyskać wsparcie dotyczące praw pacjenta mogą skontaktować się z Rzecznikami Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego telefonicznie oraz mailowo (psychiatria@rpp.gov.pl). Mogą również zadzwonić pod numer bezpłatnej telefonicznej Infolinii 800 190 590
Osoby przebywające na leczeniu w szpitalach, w których do tej pory pracował Rzecznik Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego w pierwszej kolejności proszone są o kontakt telefoniczny bezpośrednio z tą osobą. Jeśli w szpitalu psychiatrycznym nie ma Rzecznika możliwy jest kontakt z osobami wyznaczonymi do doraźnej pomocy według podziału na następujące województwa:
• lubelskie, podkarpackie, podlaskie, warmińsko-mazurskie – Pani Martyna Bagińska, tel. 664 084 563
• kujawsko – pomorskie, lubuskie, wielkopolskie, zachodniopomorskie – Pani Barbara Lipecka, tel. 664 084 016
• łódzkie, małopolskie, mazowieckie, świętokrzyskie – Pani Sylwia Wasilewska, tel. 789 404 794
• dolnośląskie, opolskie, śląskie, wielkopolskie – Pan Maciej Zieliński, tel. 664 083 310
Osoby kontaktujące się z Rzecznikiem Praw Pacjenta, proszone są o podanie poniższych informacji, które pozwolą szybko udzielić wsparcia:
• imię i nazwisko pacjenta
• miejscowość, nazwę szpitala oraz oddziału, w którym pacjent przebywa
• numer telefonu oraz adres mailowy do siebie.

Comments Closed